Про відділ

       Відділ виробничої (навчальної) практики є структурним підрозділом Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, який працює на потреби всіх структурних підрозділів (інститутів, факультетів, коледжу) університету.

Діяльність Відділу здійснюється відповідно до річних та семестрових планів роботи підрозділів університету, графіків практик, наскрізних програм практик підрозділів Університету, узагальненого графіку практик Університету.

Основними завданнями Відділу є:

  • контроль за організацією та проведенням навчальних, виробничих практик в Університеті;
  • координація діяльності всіх структурних підрозділів у роботі над формуванням наскрізних програм практик за навчальними планами, згідно графіків їх проведення (програми практик із методичними рекомендаціями, посібниками для кожного виду практики);
  • створення банку даних баз практики для кожного підрозділу університету за видами практики;
  • підготовка документів для оплати праці (згідно наказів ректора про практику, за поданими відомостями із баз практики) керівникам-методистам баз практики за їх участь у практиці (методично-практичній підготовці фахівців);
  • відділ бере участь у проведенні конференцій з питань організації та проведення практики, а також у підведенні підсумків результатів практики за участю професорсько-викладацького складу Університету, представників баз практики;
  • здійснює контроль за організацією та проведенням всіх видів практики на базах практики;
  • координує співпрацю з питань практики за схемою: Університет – керівники-методисти за фахом – студент-практикант – база практики (керівники-методисти бази практики).

Працівники відділу виробничої (навчальної) практики

Завідувач відділом

Василишин Ярослава Іванівна

Кабінет 103а

тел. (0342) 59-60-28

zvp@pnu.edu.ua

viddilpr@ukr.net

 

Методист І категорії

Кравчишин Наталія Михайлівна

Кабінет 103а

тел. (0342) 59-60-28

zvp@pnu.edu.ua

viddilpr@ukr.net

 

Методист І категорії

Ткач Тетяна Василівна

Кабінет 103а

тел. (0342) 59-60-28

zvp@pnu.edu.ua

viddilpr@ukr.net

Доповідь про стан практичної підготовки в університеті з 2019-2024 н.р.

(Вчена рада від 12.11.2024 р.)

Про організацію та проведення всіх видів практик: навчальних, виробничих (педагогічних, за конкретним непедагогічним фахом) в Університеті на сучасному етапі. Перспективні завдання на майбутнє

Доповідає Ярослава ВАСИЛИШИН

Відмінник народної освіти України, завідувач відділу виробничої (навчальної) практики

Відділ виробничої (навчальної) практики

План доповіді

  1. Про різні види практик та інноваційні підходи для їх організації та проведення.
  2. Якість практичної підготовки через застосування у ній інноваційних методик.
  3. Бази практик, угоди загальні та угоди індивідуальні (за контингентом здобувачів вищої освіти).
  4. Оплата базам практики за участь керівників-методистів від баз практики у практичній підготовці.
  5. Акредитація освітніх програм, роль практичної підготовки у результатах оцінювання.
  6. Перспективні плани на майбутнє підвищенні якості практичної підготовки в університеті.

Співдоповідачі:

Практична підготовка здобувачів вищої освіти через творчу навчально-наукову лабораторію «Гірська школа Українських Карпат» проф. Інна ЧЕРВІНСЬКА (Педагогічний факультет),

Про інноваційні підходи у методиці викладання української мови під час підготовки до виробничої практики студентів, що навчаються за ОП «Середня освіта. Українська мова та література» доц. Валентина ГРЕЩУК (Філологічний факультет),

Про співпрацю під час виробничих практик із базами практик з метою результативної профорієнтації

доц. Тамара ГАЛИЦЬКА-ДІДУХ (Факультет історії, політології та міжнародних відносин).

 

  1. Про різні види практик та інноваційні підходи для їх організації та проведення (Слайд 1, 2).

Шановний пане Ректоре, шановна президіє, шановні члени Вченої ради, шановні присутні! Вашій увазі пропонуємо аналіз практичної підготовки в     Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника за  звітний період. До підготовки цього аналізу долучилися усі структурні  підрозділи Університету, надавши конкретний зріз практичної підготовки у своїх підрозділах.

Практична підготовка здобувачів вищої освіти, як обов’язковий освітній компонент підготовки конкуренто спроможного фахівця, є важливим складником процесу підготовки висококваліфікованих спеціалістів. Суть її полягає в тому, щоб спрямувати  закріплення теоретичних знань, отриманих здобувачами освіти під час навчання, на вдосконалення ними практичних навичок і вмінь.

У процесі проходження різних видів практик здобувачем вищої освіти відбувається розкриття і розвиток його творчого, мотиваційного, лідерського потенціалу і професійного зростання.

Практична підготовка здобувачів вищої освіти передбачає системність, комплексність, послідовність її проведення та ґрунтується на підході студентоцентрованого, компетентнісного, діяльнісного, та акмеологічного підходу, який є вершиною зростання в професійній діяльності.

В Університеті, відповідно до Закону про Вищу школу, до Положення про практику МОН, відповідно до Положення про практичну підготовку в Університеті є два основні види практики: навчальні та виробничі.  Практичною підготовкою  є теж  стажування студентів, якщо воно передбачене навчальними планами освітніх програм. Останнім часом НАЗЯВО та МОН  дали рекомендації щодо збільшення кредитів на навчальні практики для здобувачів вищої освіти, особливо у тих освітніх програмах, де вони були відсутні.

Тому на запропонованих вашій увазі діаграмах, ми бачимо, як поступово,  за останній період, збільшилась кількість практик, особливо навчальних. Збільшились також і кількість виробничих практик, оскільки відбувалось розширення освітніх програм, а з ними і збільшення навчальних та виробничих практик. За 2023-2024 навчальний рік їх було близько тисячі.

Навчальні практики, які мають обмежений термін проведення (2 тижні)  у всіх підрозділах організовуються  за планами освітніх програм і освітнім компонентом який вони представляють. Ми спостерігаємо, що незважаючи на особливий час, в якому здобувають вищу освіту наші студенти – жорстока і затяжна війна, завідувачами кафедр, факультетськими керівниками-методистами, керівниками-методистами за фахом не було пропущено жодної із всіх видів практик.

Для здобувачів вищої освіти Юридичного інституту, Інституту мистецтв, Факультету фізичного виховання і спорту, Факультету туризму, педагогічного факультету, економічного факультету, природничого факультету, факультету іноземних мов, факультету математики, інформатики навчальні практики мають свої  бази практики на підрозділах , які відкриті на факультетах та в інститутах з власних ініціатив. Всіх університетських баз різного спрямування у підрозділах університету є більше  п’ятдесяти.

Такі інноваційні підходи в організації та проведенні навчальних, виробничих практик дають позитивні результати для якості знань з даних освітніх програм.  Загально відомо, що «Професіоналізм має дві складові: знання та практичний досвід» (Роберт Сесіл Мартін) саме таку ідею сповідують у інноваційному підході в організації якісної практичної підготовки  підрозділи університету.

Педагогічний факультет, декан, професор Оксана Кондур, керівник творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат»  професор Інна Червінська (багаторічний факультетський керівник-методист), яка використовуючи акмеологічний підхід у своїй роботі науковця-педагога, спрямовує здобувачів вищої освіти до пізнання вершин досконалості у професійній діяльності талановитих майстрів Українських Карпат.

Навчальна лабораторія «Центр освіти та піклування про дітей раннього та дошкільного віку», завідувачка професор Людмила Мацук, у якій здобувачі вищої освіти ОП «Початкова освіта», ОП «Дошкільна освіта» мають можливість проходити різні види практик із використанням новітніх підходів при цьому.

Лідером із власних баз практик, яких налічується більше 10, а також з тісної співпраці із закладами освіти є Факультет фізичного виховання і спорту, декан, професор Ярослав Яців.

«Сьогодні нас об’єднує прагнення зробити фізичну культуру доступною кожному. Це особливо важливо в умовах нашої боротьби з російським агресором – наша нація повинна бути сильною як духом, так і фізично», – про  таку мету освітньої діяльності цього факультету сказав в.о. ректора, професор Ігор Цепенда. І саме про це свідчить  якість практичної підготовки, над якою працюють, організовують викладачі-професіонали в спорті, які теж беруть вершини у педагогічній діяльності. Працівники ОП  «Середня освіта. Фізична культура), кафедри теорії та методики фізичної культури (зав.кафедри, доцент Ірина Іванишин) тримають в центрі уваги освітньої діяльності співпрацю із закладами освіти (ліцеями, гімназіями):  спільні засідання, конференції дають можливість колективу факультету визначити нові шляхи методичного підходу для підготовки якісних спеціалістів-професіоналів у роботі  із школярами.

Професорсько-викладацький склад кафедри спортивно-педагогічних дисциплін, (зав. кафедри, доцент Андрій Синиця), ОП «Фізична культура і спорт», що, зазвичай, мають високі спортивні відзнаки, переслідують мету якісної практичної підготовки на цих власних базах практики і підсумки їх праці є надзвичайно значними. І як результат – незаперечні вдалі виступи у змаганнях наших студентів-спортсменів на різних спортивних площадках – від регіональних, всеукраїнських до міжнародних – їх кількість говорить сама за себе: всього призових місць, які  отримали здобувачі вищої освіти на всеукраїнських та міжнародних змаганнях за останній період – 44. А тільки на міжнародних змаганнях, коли наші студенти, наша гордість отримували 23 високі нагороди за призові місця і виходили на п’єдестали пошани, то звучав Гімн України.

Економічний факультет, декан, професор Іван Благун, має добре сформовану традицію практичної підготовки, тому, коли у навчальних планах ОП «Маркетинг» вперше з’явилася навчальна практика, факультетський керівник-методист, професор Іван Благун, вміло, за інноваційними методами її організовував: у співпраці із проектно-освітнім центром «Агенти змін» (керівник доцент Світлана Кропельницька, треба зазначити, що саме «Агенти змін» у складні часи онлайн навчання були такою платформою для різних освітніх програм, яка працювала із студентами-практикантами) здобувачі вищої освіти пізнавали ази економіки, проводив разом із групами студентів-практикантів цікаві екскурсії безпосередньо на провідні фірми міста, що створювало для студентів-практикантів позитивні умови для пізнання свого майбутнього фаху.

На факультеті іноземних мов (декан, професор Наталія Яцків), сповідуючи інноваційність в освітньому процесі, сміливо беруть участь в експериментах. Так, факультетський керівник-методист доцент Ігор Романишин – брав участь у всеукраїнському інноваційному експерименті з практичної підготовки ОП «Середня освіта. Англійська мова та література», який дав позитивний результат і тому був впроваджений   в освітню діяльність  всього факультету.

Для Історичного факультету, декан, професор Ігор Гурак, шукати незвідане, відкривати нове є суттю освітньої діяльності. Тому деканатом факультету, зав.кафедри професором Ігорем Райківським, був підтриманий факультетський керівник-методист, доцент Андрій Королько на ОП 014 Середня освіта (Історія), коли розробив інноваційну програму виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти, яка запроваджується вперше, і має на меті розширити знання про історичне краєзнавство, як комплексне вивчення історії краю, про методику історико-краєзнавчої роботи, як одну з важливих його форм у закладах освіти, бо у літній канікулярний період позашкільні заклади є  відпочинковими осередками.

В Інституті мистецтв, декан, доцент, Володимир Федорак, на кафедрі «Методики музичного виховання та диригування», зав.кафедри, гарант програми професор Люба Серганюк в ОП «Середня освіта. Музичне мистецтво», звернули увагу на запит стейкголдерів від закладів дошкільної освіти. Саме тому, факультетським керівником-методистом, доцентом Олегом Колубаєвим, була розроблена нова програма виробничої практики в закладах дошкільної освіти.

Студенти-практиканти, після вивчення відповідної освітньої педагогічної методики, які володіють різними музичними інструментами, є надзвичайно бажаними працівниками у яслах-садках та інших закладах дошкільної освіти. Такий виважений науково-педагогічний крок сприяє професійному зростанню через якісне проведення практичної підготовки і, звичайно, майбутньому працевлаштуванню.

На Філологічному факультеті, декан професор Роман Голод, не зважаючи на складний воєнний час, вирішили відновити колективні виїзди для проведення навчальних практик:  на діалектологічну (зав.кафедри професор Марія Брус, факультетський керівник-методист, доцент Михайло Бігусяк, на фольклорну (зав.кафедри професор Степан Хороб, факультетський керівник-методист доцент Оксана Залевська) ці практики успішно були проведені на виїздах в Карпати, у віддалені райони області, де студенти-практиканти разом із своїми наставниками-викладачами, записували цікавий  фольклорний та діалектологічний матеріал.

Традиційна пленерна практика студентів практикантів Інституту мистецтв (директор доцент Володимир Федорак), зав. кафедри та керівник-методист практики професор Богдан Тимків, теж відбувається на виїзді, у мальовничих Карпатах, на виїздах проводили навчальні практики, керівники-методисти освітніх програм історії, природничих наук, географії.

На особливу увагу заслуговує робота з питань якісної практичної підготовки на факультеті туризму, декан професор Володимир Великочий, факультетський керівник-методист, доцент Леся Польова, де створені творчі умови у професійних лабораторіях для підготовки до виробничих практик, а особливо у плані інтернаціоналізації ведеться планомірна робота із питань практичної підготовки через стажування  на провідних туристичних базах за кордоном.

Також із питань інтернаціоналізації має гарний досвід Факультет іноземних мов та Філологічний факультет на кафедрі слов’янських мов, зав.кафедри професор Микола Лесюк.

Виробничі практики в усіх освітніх програмах Університету заплановані на 3, 4 курсах ОР «Бакалавр» та на 1 і 2 курсах ОР «Магістр». Виробничі практики ОР «бакалавр»  мають різні спрямування, але проходять на тих базах практики, з якими укладені відповідні договори. Освітні програми середньої освіти передбачають практику у різних освітніх закладах: школах-садках, гімназіях, ліцеях, а також у коледжах.

Факультетські-керівники-методисти під час формуванні наказів для баз виробничих практик, беруть обов’язково до уваги побажання студентів-практикантів. За пропозиціями їх направляють на вибрані ними бази практики, які гарантують нашому здобувачу освіти майбутнє працевлаштування.

У зв’язку із складною воєнною ситуацією в країні, багато закладів освіти мають брак кадрів, тому непоодинокі випадки, коли здобувачі уже на 3 курсі можуть мати постійне місце праці за фахом у ліцеях, гімназіях.

Такі непоодинокі приклади працевлаштування є на фізико-технічному факультеті, декан, професор Іван Гасюк, ОП «Середня освіта. Фізика» ОР «Баклавр», ОР «Магістр», зав.кафедри, доцент Ігор Ліщинський. Відгуки стейкголодерів свідчать про те, що здобувачі вищої освіти мають якісну практичну підготовку і є добрими вчителями даного фаху.

Така ситуація склалася і в дошкільних закладах освіти, коли наші студенти-практиканти ОП «Дошкільна освіта», «Спеціальна освіта», можуть бути працевлаштовані у ці заклади, навчаючись на бакалаврському рівні чи на магістерському.

Здобувачі освіти  інших освітніх програм не зв’язаних із закладами освіти, а маючи намір працювати за обраним фахом економіста, юриста, чи комп’ютерного інженера, перекладача, туризмознавця, історика направляються на такі бази практики, що відповідають їх обраному фаху.

Надзвичайною популярністю серед абітурієнтів має наш Івано-Франківський фаховий коледж і, звичайно, цьому сприяє якісна практична підготовка, яка є в доступі соціальних мереж. У складний період дистанційного (онлайн)  навчання студенти-практиканти мають можливість через створені медіа групи у різних мережах, які забезпечують потужну комунікацію, спілкуватися із керівникіами-методистами практик зі  своїми однокурсниками, що теж є  на практиці,  і що головне – керівники-методисти  з батьками. Така практика організації практичної підготовки заслуговує на вивчення досвіду і впровадження в інших підрозділах при організації практичної підготовки.

  1. Якість практичної підготовки через застосування у ній інноваційних методик (Слайд 3,

Одним із актуальних питань, що стоять перед системою вищої освіти України, була й залишається проблема вдосконалення якості практичної професійної підготовки майбутніх фахівців.

У нашому Університеті наявний постійний інтерес професорсько-викладацького складу до проблеми підвищення ефективності практичної підготовки здобувачів вищої освіти, щоб вони були готові виконувати здобуті свої професійні обов’язки відразу ж після закінчення навчання.

Є необхідність і далі шукати нові методи і методики викладання, інноваційні технології, зокрема з використанням цифрових ресурсів і можливостей штучного інтелекту, задля реалізації одного із головних завдань вищої школи – готувати компетентного, високопрофесійного фахівця.

Професорсько-викладацький колектив університету, а також викладачі, що забезпечують викладання освітніх компонент пов’язаних з методиками навчання, окреслюють проблеми пов’язані з вибором форм і методів навчання, щоб максимально занурювали сучасного здобувача вищої освіти у сферу професійних відносин, розв’язання конкретних професійних ситуацій, що мають місце у практичній діяльності.

Для розв’язання окреслених проблем, які сприяють підвищенню якості практичної підготовки, стало доцільним  впровадження в освітній процес  таких інноваційних методик та передових освітніх практик:

  • застосування новітніх технологій, які можуть змінити традиційний підхід до навчання та дозволити більш ефективно використовувати ресурси вчителів та учнів;
  • пошук способів і шляхів забезпечення доступу до якісної освіти для всіх учнів, зокрема тих, у яких є особливості розвитку;
  • вдала організація освітнього процесу в умовах війни: вплив онлайн занять на результати навчання та розвиток школярів;
  • розробка оптимальних підходів до дистанційного навчання та використання форматів змішаного навчання;
  • розвиток ефективних методів оцінювання знань та навичок учнів, формування практичних компетентноситей.

Саме завдяки таким підходам у цей складний час в університеті практична підготовка відбувається у відповідності до сучасних вимог і на запит зацікавлених стейкголдерів.

Аналізуючи діаграми, які складені із звітів за результатами виробничих практик наших  підрозділів, спостерігаємо, що результати якості практичної підготовки  дуже різняться між собою.

Але, звернувши увагу на часові періоди змін, можна легко встановити причини таких змін, які відбивали той загальновідомий складний період життя суспільства, у який проводились виробничі практики: карантин у зв’язку із ковідом, жорстоке повномасштабне вторгнення російських військ на українські землі.

Тільки останні два навчальні роки поступово стабілізувались показники якості практичної підготовки.

Для якісної практичної підготовки є актуальною та на часі така організація виробничої практики, коли здобувачі вищої освіти беруть, так звану, живу участь у важливих для суспільства справах, коли вони відчувають свою професійну причетність до важливих справ, а іноді й подій.

Прикладом сказаного є організація та проведення практики у Навчально-науковому юридичному інституті за ОП «Право», ОП «Міжнародне і європейське право». База практики  Юридичної клініки створює для студентів-практикантів  такі умови для проходження практики, коли вони, при участі високо-професійних керівників-методистів: професора Павла Фріса, професора Юрія Микитина, доцента Наталії Кохан, доктора філософії, асистента Максима Яцини, надають правові консультації відвідувачам, як повноправні фахівці, використовуючи різні професійні методи спілкування, чим викликають довіру співрозмовника. А також використовують опановані традиційні методи юридичної практики.

Саме на виробничій практиці у цьому підрозділі студенти-практиканти  залучені до роботи Центру документування та дослідження воєнних злочинів  (керівник лабораторії, професор Павло Фріс) і використовують при цьому вивчений метод юридичної практики інтерв’ювання (особиста взаємодія) із безпосередніми свідками злочинів та жорстокості московських окупантів. Така професійна виробнича практика сприяє високій якості практичної підготовки і формуванню загальних та спеціальних компетентностей ОП.

Сьогодні варто звернути увагу  на інноваційні підходи у роботі для якісної практичної підготовки керівників-методистів Факультету історії, політології та міжнародних відносин. Факультетський керівник-методист, виробничої практики ОП «Середня освіта, історія», доцент Тамара Галицька-Дідух,  працюючи над методикою викладання, застосовує цікаві інноваційні підходи,  під час яких сама викладає уроки історії в школі і на них запрошує своїх студентів, майбутніх практикантів. І навпаки – своїх учнів запрошує на заняття в університет, здійснюючи при цьому  важливу профорієнтаційну роботу.

Професор філології Наталія Мафтин, працюючи із студентами-практикантами ОР «Магістр» ОП «Українська мова та література, філологія»,  кафедра «української літератури», (зав.кафедри, професор Степан Хороб), не тільки подає здобувачам вищої освіти приклад високого рівня викладацької роботи, а й разом із ними проводить цікаві виховні заходи до ювілейних дат письменників. У таких дійствах, автором сценаріїв, яких є професор Наталія Мафтин, бере участь майже весь професорсько-викладацький колектив факультету філології, на чолі із деканом, професором Романом Голодом, у тандемі із студентами-практикантами. Такі акценти психолого-педагогічної складової асистентської практики  магістрів є особливо важливими в рамках національного виховання студентської молоді. Зауважимо також, що така діяльність керівників-методистів сприяє формуванню й удосконаленню організаторських здібностей та умінь, «софт скілз» у майбутніх випускників, та сприяє набуттю нових компетентностей.

У підготовці до виробничої практики ОР «Бакалавр» ОП «Середня освіта. Українська мова та література», кафедри «Українська мова, зав.кафедри професор Марія Брус) факультетський керівник-методист, доцент Валентина Грещук, через інноваційні підходи у викладанні освітнього компоненту «методика», працює із здобувачами вищої освіти на різноманітних платформах, що дає позитивний результат у професійному зростанні майбутніх практикантів, а в недалекому майбутньому вчителів-словесників. Позитивні відгуки від вчителів української мови та літератури про добрий рівень підготовки наших студентів-практикантів, які вони демонструють під час практики, є результат наполегливої роботи керівника-методиста доцента  Валентина Грещук, кафедри та  факультету в цілому.

На факультеті математики та інформатики, декан професор Володимир Пилипів, є багаторічна співпраця із базами практики міста та області – закладами освіти. Маючи великий досвід методичної роботи за фахом математики та інформатики, гарант ОП «Середня освіта (математика, інформатика)», зав. кафедри доцент Наталія Кульчицька часто є рецензентом методичних матеріалів вчителів, бере участь у роботі методичних рад освітян, що сприяє профорієнтаційній роботі.

Доцент  Наталія Кульчицька разом із студентами-практикантами проводить гурткову роботу із школярами у Центрі освітніх інновацій, збагачуючи знання школярів новинками даного фаху. З огляду на вимогу часу, на кафедрі розроблена нова програма літньої виробничої практики для закладів позашкільної освіти та відпочинку школярів.

Саме через студентоцентричний та компетентнісний підхід в організації практичної підготовки факультетським керівником-методистом, доцентом  Мирославою Кулешею факультету психології (декан, професор Лариса Заграй, зав.кафедри клінічної та реабілітаційної психології, професор Мирослава Гасюк), навчальна практики ОП «Клінічна психологія» перейшла у виробничу практику, яка дає майбутнім фахівцям глибоку якісну практичну підготовку на медичних базах практики.

Розроблені керівником-методистом інноваційні методичні рекомендації для такої виробничої практики за майбутнім фахом, створюють для студентів-практикантів комфортні умови для проходження виробничої практики й отримання позитивних відгуків від стейкголдерів за їх участь у цьому процесі.

У досягненні якісної практичної підготовки відіграють  важливу роль і бази практики, і наші високо кваліфіковані  факультетські керівники-методисти та керівники-методисти за фахом, які працюють із студентами-практикантами у нашому Університеті. На Природничому факультеті, декан, доцент Віктор Случик, маємо такий яскравий приклад, коли відомі у своїй професійній сфері вчені, активно працюють над підвищенням якості практичної підготовки: ОП «Біохімія» доктор наук, професор Володимир Лущак, доктор наук, професор Марія Байляк, ОП «Лісове господарство» – член кореспондент Лісівничої академії наук, Заслужений лісівник України, доцент Ігор Коляджин – особисто виступають організаторами всіх видів практик та беруть безпосередню участь у їх проведенні на базах таких, що відповідають обраному фаху: у Навчально-науковій лабораторії кафедри «Біохімії та біотехнології» та у Лісогосподарських підприємствах  регіону.

Активна робота з питань якісної практичної підготовки ведеться на ОП «Географія», «Середня освіта. Географія», зав.кафедри Ярослава Атаманюк, гарант ОП, ОР «Магістр» професор Інна Червінська, а ОР «Баклавр» – Роман Сливка, факультетський керівник-методист виробничої практики, доцент  Наталя Бєлова, яка виступає на різних наукових платформах з питань практичної підготовки. Зокрема, розроблені цікаві ініціативи членами робочої групи про те, що доброю базою практики  для підготовки здобувачів вищої освіти цих освітніх програм є Міжнародний науковий  центр «Обсерваторія» на горі Піп Іван.

Якісне професійне зростання через всі види практик для здобувачів вищої освіти відкриває всі двері для майбутнього працевлаштування за обраним фахом. Яскравим прикладом цього є постійна база практики для ОП «Сценічне мистецтво» (гарант, зав.кафедри доцент Надія Кукурудза) може слугувати наш Івано-Франківський академічний театр імені Івана Франка.

Загально відомо, що сьогодні, основний склад театру – це випускники нашого університету.

Весь світ був зачарований, коли на вершині Карпат Піп Іван, біля нашого «Білого слона» йшло вражаюче національне театральне дійство «Довбуш», у якому брали участь наші здобувачі вищої освіти поруч із колишніми випускниками та майстерними, талановитими викладачами. Така демонстрація культурного досягнення в якісній практичній підготовці, у високій компетентності акторів – це складова успіху всього колективу університету.

  1. Бази практик, угоди загальні та угоди індивідуальні (за контингентом здобувачів вищої освіти (Слайд 4,9)

У Законі України про Вищу освіту у статті 51. Практична підготовка осіб, які навчаються у закладах вищої освіти, акцентується увага на тому, що вона здійснюється шляхом проходження ними практики на підприємствах, в установах та організаціях згідно з укладеними закладами вищої освіти договорами або у його структурних підрозділах, що забезпечують практичну підготовку.

З цією метою всі підрозділи  нашого університету організовують та проводять практичну підготовку тільки на підставі укладених договорів. Такі договори бувають довгострокові і такі, які укладаються тільки на період проведення виробничої практики. Здобувачі вищої освіти, що мають можливість майбутнього працевлаштування, теж укладають індивідуальні договори на період виробничої практики. На основі таких договорів, факультетські керівники-методисти, вносять відповідну базу практики в проект наказу, щоб студент-практикант  мав перспективу працевлаштування. На нашій діаграмі ми бачимо, що тимчасових  договорів тільки на період практики значно більше за постійних, які передбачають проходження практики нашими здобувачами освіти на певний термін – 5 і більше років.

Стали уже традиційними укладені договори між кафедрами та базами практики, так звані «наміри про співпрацю», коли плануються спільні засідання з питань практики, проведення наукових зустрічей для обговорення рівня практичної підготовки наших студентів-практикантів.

На Факультеті управління, декан, доцент Ірина П’ятничук, ОП «Спеціальна освіта» гарант, професор Оксана Джус, яка є і факультетським керівником-методистом, для якісної практичної підготовки уклали більше 30 договорів із базами практики, які передбачають практичну підготовку за обраним фахом.

Добрим прикладом співпраці із базами практики завдяки укладеним договорам є  кафедра журналістики, зав.кафедри, професор Олександр Холод, коли факультетським керівником-методистом, доцентом Наталею Шотурмою, за підтримки працівників кафедри, організовано більше 20 таких договорів із різними ЗМІ. Приємно зазначити, що після такої співпраці наші студенти мають можливість працевлаштуватися.

Велику роботу з питань укладення договорів для проходження практики проводить факультетський керівник-методист, доцент Мирослава Кулеша.  Більше 40 договорів укладено  із медичними закладами,  які є сьогодні базами практики.

Працюючи над якісною практичною підготовкою своїх здобувачів освіти всіх освітніх програм, дирекція Івано-Франківського фахового коледжу (директор, професор Юрій Москаленко) уклала такий ґрунтовний спектр договорів на 5 років із базами практики, який створює професійні умови проходження практики  за всіма освітніми програмами. Співпраця із базами  практики не носить формальний характер, а після завершення виробничих практик, керівники баз практик, керівники-методисти від баз практик  беруть участь в обговоренні результатів проходження практики  здобувачами освіти.

  1. Оплата базам практики за участь керівників-методистів від баз практики у практичній підготовці.

Положенням про практику МОН у пункті 5.2 рекомендується здійснювати витрати на проходження практики здобувачів освіти базам практики. Виплати проводяться за надісланими із баз практики відомостями, у яких зазначаються всіх тих, хто безпосередньо працював із студентами-практикантами: керівників баз практики, директорів освітніх закладів, класних керівників, керівників-методистів за фахом.

Всі фінансові  витрати університет проводить із власних спец коштів. Оплата здійснюється із розрахунку 1 година на одного студента на тиждень. За рекомендацією МОН, нараховуються  виплати, як погодинна оплата особам, які не мають наукового ступеня  із розрахунку 1 година вартує 91 гр.06 коп.

Із 2019 до 2024 року Університетом виплачено базам практики 2 мільйони, 715 тисяч 343 гривні. Варто зазначити, що такі підрозділи, як економічний та юридичний таких виплат базам практики не здійснюють.

Найчастіше і найбільше йдуть виплати базам практики за участь у практичній підготовці здобувачів освіти Івано-Франківського фахового коледжу.

  1. Акредитація освітніх програм, роль практичної підготовки у результатах оцінювання.

Закон України про вищу школу у Статті 25 регламентує акредитацію освітніх програм. За період акредитації у всіх освітніх програмах університету рівень практичної підготовки був визнаний експертами таким, що проходить на належному рівні.

Всі гаранти програм, разом із керівниками підрозділів та факультетськими керівниками-методистами, вміло організовують роботу у підготовці до зустрічі із експертами НАЗЯВО, щоб продемонструвати реальну позитивну картину, яка є на даній ОП з практичної підготовки.

Однак, були зауваження, щодо відсутності наскрізних програм практики та програм до виробничих та навчальних практик, які є складовими наскрізних, а також для експертів було не зрозумілим і те, що були відсутні методичні рекомендації до них.

За Законом України Про вищу школу, за Положенням про практику МОН це є основні документи, які регламентують організацію та проведення практики здобувачів вищої освіти. Ці основні документи не можуть замінити силабуси, оскільки до них передбачено внести основні витримки із даних документів.

Кожного разу всі експерти НАЗЯВО робили зауваження щодо мінімальної кількості годин (0,1 на одного студента на весь період практики) факультетському керівнику-методисту ОП.

Саме найбільша відповідальність є у факультетського керівника-методиста з питань організації та проведення практики: робота з організації індивідуальних договорів, формування проекту наказу про організацію та проведення практики, організація та проведення настановчих та підсумкових нарад, перевірка проходження практики студентами-практикантами на базах практики, контроль за роботою керівників-методистів за фахом, виставлення підсумкових оцінок за практику студентам-практикантам, формування звітів та інших документів що стосуються підсумків практичної підготовки ОП.

Бажано звернути увагу на пропозиції експертів НАЗЯВО та внести зміни у розподіл годин на практичну підготовку для факультетських керівників-методистів, з огляду на, те яку значну роботу їм доводиться виконувати під час проведення різних видів практик у підрозділах.

  1. Перспективні плани на майбутнє підвищенні якості практичної підготовки в університеті.

Певна в тому, що кожен із нас є солідарний із думкою Еміль Золя, що єдине щастя в житті – це постійне прагнення йти вперед. І для якісної  практичної підготовки  є багато можливостей, щоб професійне зростання наших здобувачів вищої освіти було таким, щоб їхні знання відповідали вимогам часу.

У підрозділах нашого університету є багатий досвід з якісної практичної підготовки і є необхідність вивчати його і запроваджувати в інших підрозділах. Однак, варто ще звернути увагу на ті можливості у професійному зростанні, що нам пропонує дуальна форма освіти. Через безпосередній контакт із майбутнім фахом на місці праці, відбувається якісна практична підготовка. Тому доцільно на освітніх програмах, де така дуальна освіта можлива, пропагувати таку форму навчання і практики.

Активніше варто застосовувати оцінку практичної підготовки через неформальну освіту, особливо при мобільності студентів.

Відділ виробничої (навчальної) практики для майбутнього підвищення якісної практичної підготовки розробив новий посібник практики в Університеті, пропонує розглянути нове Положення про практику в Університеті, а також Положення про Відділ виробничої (навчальної) практики.

Ми віримо, що мужні сили ЗСУ вистоять перед жорстоким ворогом, який намагається знекровити Україну. А ми з Вами зможемо втілити наші плани на якісну практичну підготовку здобувачів вищої освіти на майбутнє.

Якщо ти не можеш літати, то біжи, якщо ти не можеш бігти, то йди, якщо ти не можеш ходити, то повзай, але що б ти не робив, ти повинен продовжувати рухатися вперед, – Мартін Лютер Кінг молодший.